Dat hebben we dus maar…..wel gedaan?

Het inzetten van incentives is een veel gebruikt middel om klanten over te halen tot de aankoop van jouw produkt. En daar is helemaal niets mis mee. Het werkt ook. Wel is het belangrijk dat de incentive bij jouw produkt of dienst past. Bijvoorbeeld een gratis reistas bij het boeken van een vakantie. En dus niet een gratis fles wijn bij de aankoop van 3 pakken luiers, om maar eens wat te noemen.

Maar misschien wel nog belangrijker: Het moet ook passen bij je bedrijf, wat je uitstraalt en wat je boodschap is. Zowel in je bedrijfsvoering als in eerdere campagnes die je hebt gevoerd. Daarom viel de nieuwe commercial van Klaverblad verzekeringen me zo op. De boodschap van hun campagne van de afgelopen jaren: “Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.” Dit onderstreepten ze door in hun commercials iedere marketeer of reclamebureau met een idee voor een actie meteen de deur of de lift te wijzen. In de radiocommercials is dit vertaald in: “Dat hebben we dus maar niet gedaan.” Ook al zijn de commercials lang niet allemaal sterk uitgewerkt, de boodschap is in ieder geval wel helder. De directeur van Klaverblad licht dat ook zelf toe: We willen gewoon normaal blijven, gewoon zeggen wat we doen. Dat juichen de Brand Angels natuurlijk alleen maar toe!

Nu heeft Klaverblad weer een nieuwe commercial in een iets aangepaste stijl, maar de lijn is hetzelfde. Dit keer met de boodschap dat zonnepalen gewoon standaard zijn meeverzekerd in de woonhuisverzekering. En dat hun klanten dat echt allemaal al wel weten. En dan ineens is daar die tag on met een incentive actie: Gratis VT Wonen Magazine bij het afsluiten van de woonhuisverzekering. Waarom nu wel? Zelf zegt Klaverblad op haar website dat ze daarmee ‘dat stapje extra voor hun klanten willen zetten en hen extra willen inspireren om een fijne thuisomgeving te maken’. De incentive past prima bij het produkt, maar niet bij de boodschap die Klaverblad al ruim 6 jaar op haar klanten wil overbrengen: gewoon goede verzekeringen. Zijn ze dit keer dan toch gezwicht voor de pitch van dat reclamebureau?

 

Geen reactie's

Geef een reactie