Geen blabla verkopen (en nog 4 tips om geloofwaardiger te worden)

News flash voor directeuren, ceo’s en managers: Je wordt niet meer geloofd! Dat wist je stiekem al lang, want de onderzoeken tonen het keer op keer aan, maar nu wordt het weer bevestigd door het recente onderzoek van Omnicom PR Group. Toch best wel pijnlijk als je leest dat slechts 14% van de mensen vindt dat leiders van organisaties nog geloofwaardig zijn. Hoe pas je je merkstrategie aan en word je wél weer geloofwaardig? 5 tips…

  1. Geef medewerkers de ruimte om het nieuws te bepalen. Medewerkers

    copyright: Disney Company

    worden -zo wordt ook aangetoond in het recente onderzoek- veel meer als geloofwaardig gezien. Beste directeur, manager of ceo, breng dus niet zelf het nieuws naar buiten, maar laat het doen door degene die het werk daadwerkelijk doet of contact heeft met een klant. Heb je een innovatie? Laat het naar buiten brengen door degene die met het eerste idee is gekomen of degene die alles van het project weet, ook al is die niet zo’n soepele prater of is het niet ‘het ideale plaatje’. Geef ook bij negatief nieuws medewerkers de kans om naar buiten te treden. Medewerkers die het beste met het bedrijf voor hebben zullen je heus niet afbranden, maar kunnen (en mogen) best kritisch zijn. Zelfreinigend vermogen is erg prettig om te hebben als organisatie. Kijk maar naar de recente ophef van ABN AMRO rondom het hogere management. Daar vinden medewerkers van alles van, maar die durven of mogen niets zeggen uit angst voor de interne regel: “Je mag als medewerker niets doen om de eigen organisatie negatief in het nieuws te brengen.” Heb je deze regel in je social media richtlijnen staan? Meteen opheffen, want hierdoor wordt (of beter gezegd blijf) je als organisatie ongeloofwaardig.

  2. Laat zien dat je om je medewerkers geeft. Bedrijven (lees: managers) die

    tegenwoordig nog zeggen dat ze klanten op de eerste plaats zetten moeten oppassen. Als namelijk blijkt dat je niet net zo goed zorgt voor je medewerkers, wordt je met argusogen bekeken. Organisaties die laten zien dat ze heel goed voor hun eigen medewerkers zorgen worden gewaardeerd. Vooral ook door de klanten die ze bedienen. Denk bijvoorbeeld aan hoe Google zijn eigen medewerkers in de watten legt, met gratis eten, kleren worden naar de stomerij gebracht en weer opgehaald en je krijgt een vrije middag om je eigen ideeën uit te werken. Iedereen vindt dit fantastisch.

  3. Verkoop geen blabla. Klaas de Boer, Directeur Buying & Merchandise Vers a.i. bij Jumbo: ‘De leefomstandigheden van kippen zijn door de Nieuwe Standaard Kip al aanzienlijk verbeterd. En we blijven met deze Nieuwe Standaard Kip stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. Een goede balans tussen mens, dier en milieu is daarbij ons uitgangspunt.” , aldus het artikel in het vakblad Distrifood. Wat zegt deze meneer de Boer nu eigenlijk? Wat is aanzienlijk verbeterd? En wat is die balans waar hij het over heeft? Hoe weegt de Jumbo dit af en wie bepaalt wanneer het goed is? Zeg dan gewoon dat je probeert om kippen een iets beter leven te geven (door bijvoorbeeld meer ruimte, beter eten en schonere omstandigheden), maar dat je de kosten niet te hoog wilt laten worden. En dat je dit best heel lastig vindt, omdat kosten en dierenwelzijn lastig samengaan in een commercieel bedrijf.
  4. Verzin eens iets nieuws (maar wees wel voorspelbaar). Altijd maar een Big

    Copyright: Mc Donalds Company

    Mac is ook maar zo saai, dus verzint Mc Donalds geregeld iets nieuws. Feit blijft alleen wel dat de Big Mac toch nog steeds het best verkopende item is bij dit ‘restaurant-meets-cafetaria’. De draai naar salades is dan ook heel aardig bedoelt, maar volgens mij een heilloze poging voor vernieuwing. Dit is niet de reden dat mensen naar Mc Donalds gaan en komt niet voort uit de kern van het merk. Daarentegen, de Mc Kroket is wél een innovatie die lokaal relevant is en voortborduurt op het dna van het merk. Dat het niet het meest verkochte item is, maakt niet uit. Deze vernieuwing creëert sympathie en maakt dat mensen het weer overwegen om naar het restaurant te gaan. Dat ze dan weer een Big Mac nemen, is dan wel typisch hoe mensen teruggrijpen op het bekende. Zo heeft Coca Cola ooit de fout gemaakt om New Coke te introduceren en de originele Coca Cola uit de winkels te halen. Hierdoor kregen ze zoveel klachten, dat het bedrijf niet wist hoe snel ze de ‘oude’ Coca Cola weer moest herintroduceren. Verzin dus eens een Mc Kroket voor jouw organisatie, maar reken er wel op dat ze nog steeds de Big Mac zullen bestellen.

  5. Practice what you preach! Mooie daden van een organisatie ten spijt, men kijkt ook wat de leden van een organisatie in hun vrije tijd doen. Een manager van Greenpeace die vliegt naar Luxemburg… fout! Hoe milieubewust is de organisatie dan nog? Medewerkers van Unicef die misstanden begaan in het buitenland?… Mensen zeggen direct op omdat ze de organisatie niet meer vertrouwen. Ook minder heftige voorbeelden zoals politieagenten die (in hun vrije tijd) de wet overtreden, waardoor mensen ook vinden dat ze zelf de wet mogen overtreden. Dus als je als organisatie zegt dat je het beste voor hebt met het milieu, denk dan niet dat je ermee kan wegkomen dat je een propje papier op straat kan gooien of dat jullie ’s avonds de lichten aan kunnen laten in het kantoor. Denk dus goed naje welke waarden je nastreeft en zorg dat het heel dicht bij je persoonlijke mening en levensstijl staat. Practice what you preach!
Geen reactie's

Geef een reactie