Twitter Ads blokkeren bevredigt, maar werkt minder

Jarenlang had Coca Cola het alleenrecht op de grote vraag (en dus antwoord) van het leven, namelijk ‘hoe wordt Coca Cola gemaakt?’. De digitale revolutie heeft daar een paar grote vragen aan toegevoegd, zoals vooral ‘hoe werkt het algoritme van Google?’. Daar was ik, in mijn eerste jaren als online marketeer (toen je jezelf nog zo mocht noemen, zonder specialisatie…;)) best druk mee. Natuurlijk vooral om ranking en zichtbaarheid te beïnvloeden voor mijn klanten.

Langzaam verschoof niet alleen mijn interesse, maar ook het speelveld. Naast Google werd social media extreem belangrijk in het begrip ‘vindbaarheid’ en dus kwamen er nieuwe algoritmes om de hoek kijken. Mijn persoonlijke favoriet is Twitter. Speeltuin, bron van nieuws, afleiding en oneindige discussie. En bron van irritatie, waar het de samenstelling en volgorde van de tijdlijn betreft.

Want alle grotere platformen kwamen de afgelopen jaren op het punt dat de klantvriendelijke timeline – chronologisch, volledig – werd ingeruild voor de commerciële timeline – interesses, voorkeuren – met als enig doel het vertonen van zoveel mogelijk advertenties aan zoveel mogelijk mensen. En dat is jammer. Maar wat doe je eraan?

Advertenties blokkeren. Of liever: alle adverteerdersaccounts blokkeren en zo je tijdlijn opschonen. Hoe werkt dat? Nou, als je heel trouw elke keer dat je even op Twitter zit, van de advertenties die je tegenkomt de afzender blokkeert, schiet je na een paar weken best een eind op. Inmiddels heb ik 1933 accounts geblokkeerd, en counting…

En dat levert een paar aardige inzichten op. Zo had ik inderdaad, naïef als ik ben, wel een mindering in het aantal advertenties verwacht. Dat is natuurlijk niet zo. Het arsenaal aan adverteerders is oneindig. Wel had ik al snel het idee dat de op mij gerichte advertenties ‘op’ waren. In ruil daarvoor kreeg ik minder of niet op mij gerichte advertenties te zien. In mijn geval kwam er dus geen sport, nieuws en vakanties meer door, maar werd ik platgegooid met cryptomunten en Amerikaanse softwareboeren. Met andere woorden, ik heb mijn profiel van specifiek teruggezet naar generiek. In de ogen van het algoritme.

Nog meer? Ja, kleine en grappige dingetjes, zoals:

  • Als je een nieuwe sessie begint, is de tweede tweet een advertentie
  • Op je mobiel worden véél meer advertenties uitgeserveerd dan op je computer
  • Er wordt af en toe gebruik gemaakt van specifieke advertentieaccounts (ter bescherming van het merkaccount?)
  • Internationale merken beschikken vaak over meerdere accounts per land
  • De regio waarin je je bevindt is belangrijker dan de instelling van je taal en/of je nationaliteit

Die laatste twee vielen vooral op toen ik een weekje in Frankrijk was. De specifiek Franse accounts vlogen me om de oren, allen uiteraard in het Frans. Dat gaat de Franse adverteerders komende maanden aardig wat geld kosten. Advertenties tonen aan (meestal) niet begrijpende en (zeker) niet geïnteresseerde toeristen is niet erg efficiënt. Dus de ‘native tongue’ mag best worden toegevoegd aan de cocktail die het algoritme nu al is. Als je dan toch mijn tijdlijn verbouwt, doe het dan goed.

Afijn. Heb ik er wat aan gehad? Mwah. Het biedt lichte voldoening, maar geen enkel resultaat. Je kunt alleen invloed krijgen op je tijdlijn, door als programmeur te solliciteren bij Twitter. De conclusie is helder: van het blokkeren van advertenties op Twitter, krijg je niet minder advertenties te zien. Wel minder relevante. Weer wat geleerd.

Frank Heukels

Foto: NOS 2017

Geen reactie's

Geef een reactie