Lightning C(h)ampagne

Je kon er als sportliefhebber de laatste dagen niet omheen: De Olympische Winterspelen in Pyeongchang. Sowieso één van de mooiste en krachtigste platvormen om je product te positioneren. Dus, niet alleen leuk om sport te zien, maar ook commercieel zeer interessant.

Terecht is er bijna geen propositie die rechten-technisch zo is dichtgetimmerd als “de Spelen”, waarmee het dus zeer waardevol is voor de echte partners. Op diverse niveaus is het mogelijk om partner te worden en gebruik te maken van de krachtige exclusieve positie, de (sportieve) metaforen en vooral het bereiken van een miljoenen publiek .

Misbruik je onrechtmatig ‘de ringen’ dan kan je meteen een brief van een topadvocaat op de mat verwachten. Nogmaals, zeer waardevol voor de officiële partners die daar veelal heel (hééél) veel geld voor neerleggen.

Toch werkt het “kan niet / mag niet” voor creatieve marketeers elke keer als een rode lap. Het stimuleert de onbedwingbare uitdaging om toch een graantje mee te kunnen pikken van dit podium. Het voorbeeld van Mumm Champagne verdient wat dat betreft een dikke pluim!

Want ongetwijfeld heb je er iets van meegekregen: Ineens gingen onze gouden medaille winnaars -Sven Kramer, Ireen Wüst en Kjeld Nuis- het bekende overwinningsgebaar van Usain Bolt op het ereschavot nadoen. Bolt had namelijk via Twitter alle Gouden Medaille winnaars uitgedaagd dit gebaar te maken, waarmee zij een magnumfles champagne zouden verdienen.

Wat blijkt: Mumm Champagne is in de nadagen van de carrière van Usain Bolt sponsor geworden van de beste atleet aller tijden. Champagne, een fraaie logische partner voor een echte Kampioen, want wat doe je als (weer) kampioen wordt? Juist, dat wordt gevierd met champagne!

Ook na zijn actieve atletiek loopbaan blijft Mumm gekoppeld aan Bolt, mede vanwege zijn enorme winnaars uitstraling. Sterker nog: Ze bieden hem een baan aan. En niet zomaar een baan, nee hij wordt CEO! In dit geval staat dat voor Chief Entertainment Officer, waarmee hij ‘in de markt’ de metafoor/associatie bekrachtigd dat “Vieren” en champagne bij elkaar horen en dat via zijn bekendheid breed uit draagt.

Hoe het idee exact is ontstaan zal altijd wel geheim blijven, maar de uitvoering van deze ‘sluikreclame’ is geniaal en verkrijgt bijna meer aandacht dan de officiële Olympische sponsors.

Wat het verhaal zo krachtig maakt is dat er passend gebruik wordt gemaakt van het imago en de naamsbekendheid van Bolt, dat de naam van het Champagne merk niet wordt genoemd, dat het verpakt is in een logisch, echt en kloppend verhaal wat de mensen een grijns op het gezicht brengt en waar over gesproken wordt. Wat eveneens geniaal is, is dat het een verbijsterend goedkope campagne is omdat in principe alleen gebruik wordt gemaakt van de krachtigste media van dit moment: Sponsoring in combinatie met Social Media.

Laat het u inspireren! Niet om hetzelfde te doen. Niet om de rechten van een gesponsord evenement te ontwijken. En niet om alleen met dik betaalde wereldtoppers te werken, maar juist om verder te kijken dan de geijkte paden en dat je met creativiteit vaak meer bereikt dan met een groot budget. Bel eens met de Brand Angels…..

 

Ro ten Seldam

Geen reactie's

Geef een reactie