Waarom u wel écht moet zijn, maar niet moet zeggen dat u écht bent

Vingers omhoog van degene die altijd helemaal eerlijk is? We willen het eigenlijk niet weten, maar iedereen liegt wel eens (ja ik dus ook…. maar jij ook!). Nu is dat heel vaak om jezelf of anderen in bescherming te nemen, dus het is niet helemaal kwaad bedoeld. Alleen als je als merk zegt dat je ‘Goudeerlijk’ bent en je zegt dat je maisbrood verkoopt waar bijna geen mais in zit, dan heb je toch wel de schijn tegen. Dit is wellicht wel een heel duidelijk voorbeeld, maar zeggen dat je helemaal authentiek, 100% eerlijk of dat je niks nep doet, is heel gevaarlijk. Je wordt namelijk zo ontmaskerd en je merknaam heeft dan helemaal geen waarde meer.

Dan maar niet meer ‘echt’ proberen te zijn?

Je zou dan kunnen zeggen dat je dus ook maar niet moet proberen om ‘echt’ te zijn, aangezien het toch een soort mission impossible is. Dat zou ik alleen niet doen. Juist in een tijd waarin merken steeds vaker ontmaskerd worden op beloften die ze niet kunnen leveren is het van belang om heel transparant te zijn over wat je wel en wat je niet levert. Je ware intenties komen namelijk snel genoeg naar buiten. Het is alleen zeer risicovol om jezelf ‘echt’ te noemen*.

Wat moet je als merk dan wel doen?

Beter is om heel duidelijk te hebben waar je merk duidelijk voor staat, dat het dit ook daadwerkelijk elke dag kan leveren (vanaf dag één) en dat je dit heel duidelijk naar de buitenwereld kan verwoorden en laten zien. Wees ook bescheiden over wat je voor anderen betekent. Laat anderen (zoals je huidige klanten) je maar als ‘echt’ bestempelen. Dat levert veel meer op.

Succes met het ontwikkelen van uw ‘echte’ merk!

Robert Engel

 

* In dat licht is het trouwens wel grappig om te vermelden dat het beroemde twitteraccount van Donald Trump (ook wel gezien als de geestelijke vader van het begrip ‘fake news’) het adres heeft…..@realDonaldTrump!

Geen reactie's

Geef een reactie