Over social en content marketing

Sinds (‘een dag of twee’) een jaar of vijf maak ik me op dagelijkse basis druk om en met social media. Of dat nu is als coördinator of specialist van een stroom professionele communicatie, als opvoeder van drie kinderen met ieder een eigen telefoon en 24/7 wifi, of als schermverslaafde/lijdend voorwerp zelf.

Social media dus. Of gewoon ‘social’, voor vrienden. Wat begon als een manier om mensen met elkaar te verbinden, werd de grootste advertentiemachine ooit. Netwerk = Bereik = Waarde. Maar waar het in den beginnen vooral draaide om leuke posts, foto’s en reacties, ontstond er langzaam het beeld dat je geweldig kan zijn op je social-platformen, maar een bericht is maar een bericht als je er niet iets van waarde mee aanbiedt. Zoals bijvoorbeeld content. Je moet de wereld ook écht iets te vertellen hebben. Op welk platform dan ook. Het woord ‘echt’ ga je vaker tegenkomen op deze site, in dit geval doel ik op zinvolle, relevante en passende inhoud.

En dan is ‘echte’ inhoud inderdaad meer waardevol dan zinloos commercieel gebral. Dat iemand claimt ‘de schoonste’ of ‘beste’ te zijn, horen we al niet eens meer. Het gaat toch echt om de verhalen, waarin ons wordt beschreven en verteld en wij liefst zelf ervaren dat iemand doet wat ie zegt, levert wat ie belooft en dat alles vooral denkend aan mijn geluk en gemak als consument.

En díe verhalen maken ons vak zo geweldig. Je kunt ze gaan bedenken, maar liever laat je ze voorbijkomen. Gebaseerd op ervaring, fouten, verbeteringen en enorme tevredenheid. Contentmarketing. Het vermogen om juist déze verhalen om te smelten tot een salesfunnel met commerciële verantwoording. Want laten we wel wezen: elke vorm van energie moet toch terug te halen zijn in meerwaarde voor klant en bedrijf.

Social is helemaal niet leuk, zonder contentmarketing. En contentmarketing gaat de wereld grotendeels ongemerkt voorbij als we social niet inzetten. Natuurlijk is er Google, zijn er banners en kun je zelfs nog een poster in een bushokje hangen. Maar het perfecte verhaal op het goede moment bij de juiste mensen krijgen, doe je met contentmarketing en social. En liefst met ons…;).

 

Frank Heukels

Geen reactie's

Geef een reactie